دین پژوهی

ساخت وبلاگ
سه شنبه بیست و دوم خرداد ۱۴۰۳ - 12:40 - محسن محصل یزدی - یورگن مولتمان، الهی‌دانی که معتقد بود ایمان مسیحی بر پایه امید به رستاخیز مسیحِ مصلوب‌شده است و پادشاهی خدا در آینده بر تاریخ بشری اعمال می‌‌شود، در ۳ ژوئن در توبینگن آلمان درگذشت. او ۹۸ سال داشت.مولتمن یکی از مهم‌ترین الهی‌دانان از زمان جنگ جهانی دوم است. به گفته میروسلاو ولف، الهی‌دان، کار او “وجودی و آکادمیک، معنوی و سیاسی، نوآورانه و سنتی و بافتمند و جهانی” بود، زیرا او نشان داد که چگونه مضامین اصلی ایمان مسیحی از “تجربه بنیادین انسانی” رنج صحبت می‌کنند.شورای جهانی کلیساها گزارش داد که مولتمن “پرخواننده‌ترین الهی‌دان مسیحی” در ۸۰ سال گذشته است. او یک مسیحی انجیلی نبود، اما بسیاری از اوانجلیک‌ها عمیقاً تحت تاثیر آثار او بودند. فیلیپ یانسی، نویسنده محبوب مسیحی، مولتمان را یکی از قهرمانان خود نامید و در سال ۲۰۰۵ گفت که او نزدیک به ۱۲ کتابش را بارها خوانده‌است.حتی انجیلی‌هایی که از دیدگاه های مولتمن انتقاد می‌کنند و مخالف یک جنبه یا بعضی جنبه‌های تفکر او هستند، هنوز هم ارزش زیادی برای او قائلند و اغلب دیگران را به خواندن آثار او تشویق می‌کنند.با انتشار کتاب الهیات امید، مولتمان رشد چشمگیری در الهیات داشت. کسانی که با نوشته های مولتمن آشنا هستند برچسب‌های مختلفی به الهیات او چسبانده‌اند: الهیات امید، الهیات معادشناسی، الهیات دیالکتیک، الهیات صلیب، الهیات سیاسی، الهیات رهایی‌بخش، الهیات تثلیث و غیره. با این حال یک موضوع در تمام نوشته‌های او وجود دارد: امید به آینده مبتنی بر صلیب و رستاخیز عیسی مسیح، یعنی امید به پادشاهی آینده خد دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 10 تاريخ : سه شنبه 29 خرداد 1403 ساعت: 14:15

چهارشنبه بیست و سوم خرداد ۱۴۰۳ - 12:31 - محسن محصل یزدی - آزاد ارمکی، جامعه شناس در خصوص رابطه دین و جامعه معتقد است: شما ملکم خان یا آخوندزاده را نگاه کنید. بعد سراغ تقی‌زاده، هدایت، بزرگ علوی، توده‌ای‌ها و حتی روشنفکران دینی مانند مرحوم مطهری، شریعتی و… بروید. مشکل اساسی همه اینها طرح غلط از وضعیت دین در ایران بوده است.پرسش از نسبت میان دین و جامعه خصوصاً در دوران مدرن به مسئله‌ای بغرنج و اساسی تبدیل شده است. جامعه مدرن به‌نوعی تکلیف خود را با دین مشخص کرده و با کنارگذاشتن دین از جایگاه فرانهادی، آن را تبدیل به نهادی اجتماعی کرده است. اما در نقطه مقابل حرکت مدرن، جامعه ایران همچنان بر ماهیت دینی خود تأکید داشته و مبتنی بر همین نگاه، انقلابی دینی را رقم زده است.حال جای این پرسش باقی است که نسبت میان دین و فرهنگ در دوره فعلی و به‌ویژه با بروز تحولات جهانی چگونه خواهد بود؟ از طرف دیگر دین و فرهنگ چه نسبتی با امر توسعه و مدرن‌شدن پیدا خواهد کرد؟ آیا ما برای مدرن‌شدن خود پاسخ متفاوتی از آنچه در غرب پیرامون نسبت این دو گفته شده خواهیم داشت؟در این بخش با دکتر تقی آزاد ارمکی – استاد پیشکسوت جامعه‌شناسی دانشگاه تهران – به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا حاصل تأملات ایشان راجع به نسبت دین و جامعه در ایران بدانیم. مشروح این گپ و گفت را در ادامه می‌خوانید.کدام'>کدام جامعه؟ کدام دین؟در ابتدا می‌خواستم تصویر خود را از نسبت میان دین و جامعه به‌ویژه در تجربه ایران معاصر بیان کنید تا مبتنی بر آن بتوانیم مباحث بعدی را مطرح کنیم.آزاد ارمکی: در خصوص رابطه دین و جامعه باید برگردیم به این توضیح که منظورمان کدام جامعه و دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 9 تاريخ : سه شنبه 29 خرداد 1403 ساعت: 14:15

یکشنبه بیستم خرداد ۱۴۰۳ - 13:35 - محسن محصل یزدی - رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز پس از جلسه هیات دولت این کشور، اعلام کرد که تعطیلات عید قربان در ترکیه به ۹ روز افزایش پیدا کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، این خبر را بعد از جلسه هیات دولت در ۳۱ خرداد اعلام کرد. به این ترتیب، ادارات و سازمان‌های دولتی ترکیه از ۲۶ خرداد تا ۳ تیر (۱۵ تا ۲۳ ژوئن) تعطیل خواهند بود.بدین ترتیب کلیه ادارات و سازمان‌های دولتی ترکیه از ۱۵ تا ۲۳ ژوئن (۲۶ خرداد تا سوم تیر) تعطیل خواهند بود. دولت ترکیه امسال برای عید فطر هم ۹ روز تعطیلات رسمی اعلام کرد.دلیل این تصمیم، تشویق مردم به مسافرت و گردش در تعطیلات و رونق بخشیدن به گردشگری داخلی عنوان شده است.اما به طور کلی افزایش ۹ روزه تعطیلات عید قربان در ترکیه توسط دولت اردوغان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:اهداف اقتصادی:تقویت گردشگری: یکی از مهمترین بخش های اقتصاد ترکیه، صنعت گردشگری است. با افزایش تعطیلات عید قربان، مردم فرصت بیشتری برای سفر و گردش در داخل کشور خواهند داشت که این امر می تواند به رونق هتل ها، رستوران ها، جاذبه های گردشگری و سایر کسب و کارهای مرتبط با این صنعت کمک کند.ایجاد فرصت های شغلی: افزایش تقاضا برای سفر در طول تعطیلات عید قربان، می تواند به ایجاد شغل های موقت در بخش های مختلف مانند هتلداری، حمل و نقل و خدمات گردشگری منجر شود.اهداف اجتماعی:ترویج سنت ها و ارزش های مذهبی: عید قربان یکی از مهم ترین اعیاد مذهبی مسلمانان است و افزایش تعطیلات این عید می تواند فرصتی برای مردم باشد تا ب دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 25 تاريخ : سه شنبه 22 خرداد 1403 ساعت: 15:37

چهارشنبه نهم خرداد ۱۴۰۳ - 14:32 - محسن محصل یزدی - با نزدیک شدن به ماه ذی‌الحجه، عطر معنویت و نیایش در فضای جوامع اسلامی پراکنده می‌شود. در این میان، حج، به عنوان یکی از ارکان اصلی دین اسلام، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اما آیا می‌دانستید که ریشه‌های این سفر مقدس را می‌توان در ادیان ابراهیمی دیگر نیز جستجو کرد؟به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، در آستانه ماه ذی‌الحجه «ماه حج»، مسلمانان سراسر جهان خود را برای سفری روحانی به سرزمین وحی آماده می‌کنند. اما حج، تنها منحصر به مسلمانان نیست، ریشه در تاریخ بشریت و آموزه‌های ادیان ابراهیمی دارد.در این گزارش، به بررسی نگرش ادیان ابراهیمی به مسئله حج و جایگاه این فریضه الهی در هر یک از ادیان زنده و توحیدی جهان (اسلام، مسیحیت، یهودیت) می‌پردازیم.حج | نمادی از وحدت در میان ادیان ابراهیمیدر دنیای امروز که شاهد برخی از جنجال ها و تنش‌های اعتقادی میان فرهنگ‌های قومی و مذهبی مختلف هستیم. حج، به عنوان سفری معنوی به سوی وحدت، یادآور ریشه‌های مشترک ادیان ابراهیمی و پیوند ناگسستنی میان مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است. هدف اصلی حج در هر سه دین، نزدیکی به خداوند و تجدید ایمان است. حجاج با انجام اعمال حج، به دنبال تطهیر روح خود، طلب بخشش گناهان و کسب رضایت الهی هستند.در قرآن کریم، حج به عنوان “رکن پنجم اسلام” معرفی شده و بر انجام آن برای مسلمانان واجب شده است. در دین یهود، حج به عنوان “زیارت بیت المقدس” شناخته می‌شود و مسیحیان نیز در سنت‌های خود به زیارت اماکن مقدس مانند مقبره حضرت عیسی مسیح علیه السلام می‌پردازند.این فریضه الهی، فرصتی برای پیروان ای دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 16 تاريخ : پنجشنبه 17 خرداد 1403 ساعت: 18:11

شنبه دوازدهم خرداد ۱۴۰۳ - 14:55 - محسن محصل یزدی - تولد بودا یک مناسبت مقدس برای همه بودایی‌ها است، اما بنابر کشور یا مکتب بودایی در تاریخ‌های مختلف جشن گرفته می‌شود.در بسیاری از مناطق آسیا و بیشتر فرهنگ‌های آسیایی و دیاسپورا، بودایی‌ها به معابد می‌روند و تمام روز در مراسم سرود خواندن، مدیتیشن و جشن‌ها شرکت می‌کنند. خانواده ها خانه های خود را با فانوس تزئین می‌کنند و دور هم جمع می‌شوند.برجسته ترین جشن در کره جنوبی جشنواره فانوس نیلوفر آبی به نام Yeondeunghoe است، رژه ای از هزاران فانوس کاغذی رنگارنگ و روشن که اغلب به شکل گلهای نیلوفر آبی در معابد و خیابان‌های سئول آویزان می‌شوند.امسال در کامبوج، راهبان تازه‌کار بودایی با لباس زعفرانی به بزرگانی پیوستند که در جستجوی صدقات بودند. بوداییان در میانمار، ارادتمندان در اطراف درخت بانیان که مقدس است جمع شدند و آن را آبیاری کردند.در هند، تولد بودا، که به آن بودا پورنیما نیز می گویند، مانند بسیاری از کشورهای آسیایی دیگر یک جشن ملی است.در مقر دولت در تبعید تبت در دارمشالا، شمال هند، راهبان بودایی تبتی با چهارزانو روی زمین نشستند و دعا خواندند، در حالی که مومنان برای اقامه نماز در صف ایستاده‌ بودند.در ایپوه، مالزی، بوداییان از بوم نقاشی غول پیکر مقدس “Thangka” به ابعاد ۶۰ متر در ۱۲ متر پرده برداری کردند، در حالی که برای دریافت برکات و شادی روح و ذهن خود در زیر آن قدم می‌زدند.سریلانکایی‌ها در روز تولد بودا، خانه‌ها و خیابان‌ها را با شمع‌ها و فانوس‌های کاغذی و بامبو تزئین کردند. جشن آنها شامل سرودهای عبادی و بخور دادن است. و در بورابادور اندونزی، دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 20 تاريخ : پنجشنبه 17 خرداد 1403 ساعت: 18:11

دوشنبه چهاردهم خرداد ۱۴۰۳ - 11:8 - محسن محصل یزدی - یک چت‌بات هوش مصنوعی با نام «کشیش پدر جاستین» که توسط شرکت کاتولیک انسور (Catholic Answers) با هدف پاسخ به سؤالات مربوط به ایمان کاتولیک طراحی شده بود به دلیل شهرت و ناتوانی در ارائه پاسخ‌های دقیق و قابل اعتماد به کاربران مسیحی از مقام خود خلع شد.در ماه گذشته، رباتی به نام “پدر جاستین” در فضای هوش مصنوعی توسط وب‌سایت “پاسخ‌های مسیحیت” روانه بازار شد؛ اما بازی این بار کمی متفاوت پیش رفت. کاربران به‌جای سؤالات طنزآمیز، شروع کردند به اعتراف به گناهان نزد این ربات و بعد درخواست‌های دیگری نظیر خواندن متن ازدواج و… رواج پیدا کرد.باور این دسته از کاربران این بود که اعتراف گناه نزدیک روبات، راحت‌تر از انجام آن نزد کشیش‌های واقعی است! و ترجیح می‌دهند بسیاری از امورات دیگر خود را با این روبات پیش ببرند.اقبال به این ربات و خلق فرآیندهای جدید دینی، کلیسای مرکزی واتیکان را بر آن داشت که در اولین گام، آن را فاقد اعتبار بخواند و بعد از پایگاه مربوطه بخواهد لباس کشیشی از تن این ربات بیرون کند و ربات، خود را فردی مسلط به الهیات مسیحی معرفی کند!گفته می‌شود «Catholic Answers» پدر جاستین را به دلیل «دادن پاسخ‌های عجیب‌وغریب» و همچنین «ادعای اینکه یک کشیش واقعی است» از مقام خود عزل کرده است.برخی از پاسخ‌های عجیبی که کشیش جاستین برای مخاطبان مجازی خویش ارائه می‌داد، عبارت‌اند از:ادعای اینکه می‌تواند گناهان را ببخشاید.توصیه به استفاده از Gatorade به‌جای آب برای فریضه دینی غسل‌تعمید.ادعای اینکه در یک کلیسای واقعی در شیکاگو منصوب‌شده است.این پاسخ‌ها نگرانی دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 18 تاريخ : پنجشنبه 17 خرداد 1403 ساعت: 18:11

چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ - 11:28 - محسن محصل یزدی - پس از تشویق به برپایی آیین بودایی و معابد هندو در قلمرو پادشاهی بن سلمان که قبلاً خط قرمز بود، اکنون کمیته یوگا عربستان سعودی به ریاست خانم میشائیل بنت فیصل و وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی توافقنامه ای را برای همکاری در ارتقای مزایای یوگا در جامعه امضا کردند. شش سال پس از آنکه مقامات سعودی یوگا را برای مردان و زنان حلال اعلام کردند، پادشاهی عربستان سعودی قصد دارد این رژیم سلامت معنوی و جسمی باستانی هند را معرفی کند.کمیته یوگا عربستان سعودی به ریاست خانم میشائیل بنت فیصل و وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی توافقنامه ای را برای همکاری در ارتقای مزایای یوگا در جامعه امضا کردند. این توافق با هدف افزایش رفاه و ارائه فعالیت به عنوان راهی برای بهبود کیفیت زندگی به امضاء رسید. بر اساس این توافق، کارمندان تشویق خواهند شد تا تمرینات یوگا را در برنامه های روزمره خود ادغام کنند.طرفین متعهد به ایجاد محیط های کاری هماهنگ و متوازن هستند که رفاه همه جانبه کارکنان و افرادی که با آنها کار می کنند، در راستای اهداف برنامه توسعه ملی چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ در اولویت باشد. خانم بنت فیصل گفت که این گام بسیار مهمی برای ایجاد برابری است. ایجاد فرصت برای همه اقشار جامعه است و یکی از اهداف چشم انداز ۲۰۲۳ محسوب می شود.در ماه مارس گذشته نیز نوف المروعی، رئیس کمیته یوگای عربستان سعودی، از امضای توافقنامه‌ای برای حمایت از تمرین یوگا طی چند ماه آینده خبر داده بود و بر اهمیت معرفی ورزش «یوگا» به سیستم ورزشی دانشگاه تاکید کرد.از جمله مواردی که د دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 59 تاريخ : يکشنبه 6 خرداد 1403 ساعت: 14:22

شنبه بیست و نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ - 10:49 - محسن محصل یزدی - در یک نظرسنجی جدید، مشخص شد که اعتماد مردم یونان به کلیسای ارتدوکس به پایین‌ترین حد خود رسیده است. این امر نشان‌دهنده شکاف فزاینده بین کلیسا و جامعه در یونان است. نتایج یک نظرسنجی جدید که توسط موسسه “کاپا ریسرچ” انجام شده است، نشان می‌دهد که اعتماد مردم یونان به کلیسای ارتدوکس به پایین‌ترین حد خود در تاریخ مدرن رسیده است. این نظرسنجی که در آستانه عید پاک ۲۰۲۴ انجام شد، به بررسی نقش کلیسا در جامعه، روابط دولت و کلیسا و دیدگاه های مردم در مورد موضوعات مختلفی همچون ازدواج و فرزندخواندگی همجنسگرایان و تعالیم مسیحی پرداخته است. نتایج آن نشان می‌دهد که تنها ۲۷ درصد از مردم یونان به کلیسا اعتماد دارند، که این رقم در مقایسه با ۴۸ درصد در سال ۲۰۱۰ کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد.این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که اعتماد به رهبران کلیسا به شدت کاهش یافته است. تنها ۱۸ درصد از مردم یونان به اسقف اعظم Ieronymos II، رهبر کلیسای ارتدوکس یونان، اعتماد دارند، که این رقم در مقایسه با ۳۲ درصد در سال ۲۰۱۰ کاهش یافته است. به طوری که مردم یونان ایمان خود را به این نهاد سنتی از دست می‌دهند.عوامل متعددی به این کاهش اعتماد کمک کرده است، از جمله:رسوایی‌های مالی: در سال‌های اخیر، کلیسای ارتدوکس با چندین رسوایی مالی روبرو بوده است. این رسوایی‌ها شامل اختلاس، سوء استفاده از وجوه و معاملات املاک مشکوک می‌شود.سوء استفاده جنسی: چندین کشیش ارتدوکس به سوء استفاده جنسی از کودکان متهم شده‌اند. این اتهامات ضربه شدیدی به اعتبار کلیسا وارد کرده است.عدم تطابق با ارزش‌ دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 22 تاريخ : يکشنبه 6 خرداد 1403 ساعت: 14:22

موبد دکتر مهربان پولادی، رئیس انجمن موبدان زرتشتی ایران، شهادت آیت‌الله دکتر سید‌ابراهیم رئیسی و هیات همراه را در حادثه بالگرد آرامش‌باد گفت.انجمن موبدان زرتشتی در پی شهادت رییس‌جمهور و هیات همراه نوشت:ای اهورامزدا، ما را رهبری فرما تا در پرتو نیروهایت دوران زندگی خاکی را چنان که بایسته است بگذرانیم و در پایان با روانی پاک به سویت بازگردیم.گاتها هات ۳۴ بند ۶ایریستنام اوروانو یزه میده یا اشه اونام فره وشیو.به روان و فروهر پاک درگذشتگان درود باد.بدین‌وسیله شهادت شادروانان آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رییس محترم جمهور، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده محترم ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، دکتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر محترم امور خارجه، دکتر مالک رحمتی، استاندار محترم آذربایجان شرقی و هیات همراه، کادر پرواز و تیم همراه را که در روز اورمزد و خورداد ماه برابر با ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به سوی اهورامزدا سفر کرده اند آرامش‌باد گفته و برای یکایک بازماندگان آرامش گیتی را از خداوند بزرگ خواستاریم. دین پژوهی...
ما را در سایت دین پژوهی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 3montaghedan13 بازدید : 48 تاريخ : يکشنبه 6 خرداد 1403 ساعت: 14:22